Sunday, March 17, 2013

Tort cu zucchini



Acesta e noul nostru preferat in materie de torturi. L-am descoperit toamna trecuta cand cautam ceva potrivit pentru ziua lui Praslea, mare amator de ciocolata. Atunci toti cei 9 copii au fost incantati de rezultat. Apoi l-am repetat de Revelion - de aceasta data am avut musafiri adulti. Initial adultii au strambat din nas cand au auzit de tort cu dovlecel. Dar mai tarziu, tot ei, s-au declarat fericiti si au plecat acasa cu reteta in buzunar :) 

Acum cateva zile, avand o noua aniversare in viata noastra am repetat, cum altfel, aceeasi reteta. As fi vrut sa decorez mai altfel, sa experimentez, sa invat. Insa copiii, desigur, m-au convins sa raman la varianta vesela si jucausa. Eh, 'or mai veni si alte ocazii pentru experimentat :)

Fara sa o mai lungesc, va recomand cu caldura reteta aceasta. Adaptata dupa varianta de aici .


Ingrediente si mod de preparare:

Pentru blat
  • 2 cani zuchini razuit. Eu l-am razuit pe razitoarea mare, nu pe gaurile mici (ca atunci se schimba volumul, ne-ar ajunge o cana plina ochi). Si nu l-am stors de zeama.
  • sucul si pulpa de la o portocala
  • 50 g cacao (am pus 5 linguri rase)
  • 190 ml ulei de masline (sa nu fie Extravirgin caci acesta este prea aromat). Eu am pus de rapita. Dar ar fi mers in loc de ulei si lapte batut sau kefir.
  • 2 lingurite praf copt
  • 2 lingurite bicarbonat
  • 1 lingurita si jumatate sare
  • 2 linguri amidon
  • 290 g faina
  • 2 linguri gem (de coacaze negre sau alte fructe de padure)
  • 300 g zahar
  • 200 ml suc portocale
  • 35 g ciocolata neagra taiata bucati mici mici - ultima oara eu nu am mai pus si a iesit foarte bine si asa

Punem toate ingredientele in afara de ciocolata in vasul blenderului si mixam 3-4 minute, pana se omogenizeaza tot. Apoi adaugati si ciocolata si mai pulsati o data sau de doua ori. Sau, desigur, cum spuneam mai sus, puteti sari peste acest pas. Blatul meu a iesit foarte bun si asa.
Compozitia va iesi putin mai moale decat aceea a aluatului de pandispan, dar sa nu va temeti, caci o sa se coaca.
*Daca nu aveti blender, puteti folosi mixerul bat pentru a transforma dovlecelul razuit in piure iar apoi amestecati toate ingredientele cu un mixer obisnuit.*

Incingem cuptorul la foc mediu (175 grade). Tapetam o tava cu pereti detasabili cu hartie de copt. Daca avem 2 tavi de aceeasi dimensiune e mai eficient si economisim timp. Eu am doar una, asa ca am copt in doua ture. Impartim compozitia in 2 parti egale si coacem 2 blaturi, la 175 grade, timp de 35-40 min (putem testa cu scobitoarea). Dupa ce s-au copt, le lasam sa se raceasca.

Eu am folosit o tava rotunda cu diametrul de 24 de cm. De data aceasta am taiat din margini cam 1,5 -2 cm, fiindca voiam un tort mai micut. Dar s-a intamplat sa folosesc si blaturile de 24 cm, doar ca atunci straturile de crema au fost ceva mai subtiri, pentru a putea acoperi intreaga suprafata de blaturi.


Pentru crema
  • 450 g crema de branza (Philadelphia simpla sau cu iaurt sau Almete simpla etc)
  • 130 g ciocolata alba
  • 200 g smantana grasa (sau Creme Fraiche)
  • 120 g zahar pudra (eu as pune acum doar 100, parca a fost putin prea dulce...)
  • 4 linguri de gem de afine sau de zmeura (pe care il putem trece pe strecuratoarea de ceai daca vrem o crema fina, fara samburi) si vom avea crema colorata roz sau mov. Dar eu nu am mai pus si am lasat crema alba.
Mixam putin branza, cat sa se inmoaie. Rupem ciocolata in bucati mici si o topim pe aburi (nu punem vasul cu ciocolata direct pe foc, fiindca riscam sa o ardem, ciocolata alba fiind foarte sensibila). Cand s-a topit o adaugam la crema de branza si amestecam. Adaugam zaharul si smantana. Apoi gemul, daca dorim - acum in timp ce scriu, sotul meu a vazut poza tortului sursa si a zis ca arata tare bine asa, cu crema roz-mov. Omogenizam si lasam crema la frigider, 15-20 de min, cat se se mai intareasca putin.

Urmeaza asamblarea: taiem fiecare blat in 2. Inainte de a taia blaturile, le infasuram in folie si le bagam vreo 20 minute in congelator. Apoi le taiem pe orizontala folosind un cutit cu lama lunga. Daca blatul este intarit la rece reusim usor sa le injumatatim.

Luam crema din frigider si  o impartim in 4 parti, dintre care una sa fie putin mai voluminoasa - aceasta va fi partea ce va acoperi tortul deasupra si pe peretii laterali. Dupa cum se vede din poze, eu am calculat putin gresit, am impartit crema in 4 parti egale si in final, lateralele tortului nu au fost perfect acoperite.

Eu am pregatit blaturile si crema intr-o seara si le-am ansamblat abia urmatoarea dimineata.
Am lasat apoi tortul la frigider vreo 6 ore si a fost numai bun de servit dupa-amiaza. Oricum hotarati sa faceti, ar fi bine ca tortul sa apuce sa stea la rece o jumatate de zi. E mai gustos asa.
Deasupra se poate turna glazura de ciocolata, dar eu nu am pus, am presarat doar bombonele de toate formele si toate culorile. Prezentarea aceasta mi-a facut cu ochiul pe site-ul Anei si am folosit-o cu ocazia aniversarilor copiilor, toamna trecuta. S-au bucurat atat de mult la vederea curcubeului de bilute si bombonele si noul stil adoptat a avut atat de mare succes, incat de atunci incoace doar asa mai vor sa decoram torturile. Noul trend in bucataria noastra :)  Dar ce bucurie pe ei cand le punem tortul in fata si incep sa pescuiasca cu degetele micile pete de culoare de deasupra!

Cam asta e povestea. Sper ca v-am convins sa incercati reteta. Rezultatul, sunt convinsa, va fi delicios!
Pofta buna.
 

10 comments:

  1. Ce bine arata!! Cred ca e delicios! Si pe mine ma bate gandul sa incerc zucchini in deserturi, sper sa reusesc cat de curand :)

    ReplyDelete
  2. Sunt convinsa ca o sa incerci, se vede pe blogul tau ca esti tare harnica :)
    Si cred ca iti va si placea rezultatul.
    Spor la treaba :)

    ReplyDelete
  3. Arata superb si cu siguranta a fost delicios. Merita notata reteta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc, Alina. Da da da, il recomand cu toata gura :)

      Delete
  4. Replies
    1. Da, Teo, cum spuneam mai sus, piticii sunt tare fericiti cand il vad asa de colorat si attttaaat de plin de bombonele. E generator de veselie :)

      Delete
  5. Arata foarte bine tortul, voi incerca si eu reteta!
    Dar as vrea sa stiu daca ai pus si altceva in crema sa o intareasca? Ca ma gandesc ca ingredientele amestecate sunt destul de grele si nu prea au cum sa se intareasca sufiecient si mi-e sa nu se lase...
    Mersic!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salut, nu, nu am adaugat altceva la crema (cred ca te referi la gelatina sau agar-agar). Doar sa o lasi o vreme la frigider inainte de a o folosi (de la jumatate de ora pana la o noapte intreaga, cum iti e mai usor). Sunt sigura de rezultat fiindca am facut tortul asta de cel putin 6 ori si nu am avut probleme cu crema niciodata, nu se lasa, e destul de teapana..

      Dar cu la fel de mare incredere iti pot recomanda si crema asta a lui Andie - http://www.andie.ro/2013/10/21/tort-de-ciocolata-cu-crema-usoara-de-branza/#more-4315
      E foarte buna (nici aici nu e nevoie de gelatina) si, din nou spun, o recomand cu incredere fiindca am incercat-o in multe randuri (vreo 10 sa tot fie :) )

      Spor!

      Delete
    2. Multumesc pentru raspuns... am facut si eu tortul si a iesit foarte foarte bun, dar din pacate crema mea nu s-a intarit, desi am pus si 100 gr de unt... a ramas ca o budinca mai moale, dar chiar si asa a fost bun! Voi incerca si crema pe care mi-ai recomandat-o!

      Delete
    3. Cu placere.

      Ma bucur ca ti-a placut si imi pare rau ca nu a iesit crema asa cum ai fi vrut. Si legat de asta, poate nu am fost nici eu suficient de explicita: crema iese mai moale decat o budinca, asta e clar. Insa nu curge, nu e greu sa o intinzi intre blaturi si sa imbri tortul cu ea. Straturile de crema dintre blaturi nu sunt nici ele prea groase, cam de 1 cm, as spune. Cred ca daca ar fi mai multa crema, ar putea sa se prelinga pe marginea blaturilor. In plus, dupa ce asamblezi tortul si il mai lasi cateva ore la frigider, si stratul de crema de deasupra se mai intareste. Asa ca, per total, e un tort moale, daca pot sa ii spun asa. Dar totusi nu unul care sa se scurga pe platou.
      Data viitoare, poti adauga putina gelatina sau agar agar. Desi, repet, eu nu am pus niciodata in crema asta asa ceva si nu mi s-a parut a fi necesar.

      Cam la fel se mentine si cealalta crema, cea cu crema de branza si miere.
      Dar incearc-o si pe aceea. Sper sa iti fie mai pe plac.
      Si daca tot sunt la acea reteta, eu am facut de foarte multe ori respectivul tort, cu blat si crema asa cum sunt descrise in linkul acela. Ce am schimbat eu a fost siropul, am folosit mai putin sirop si mult mai putin indulcit decat e acolo. Sugestia mea, daca doresti sa incerci reteta aceea, e sa faci siropul mai putin dlce si apoi eventual sa mai adaugi cate putin pana iti e pe plac si, de asemenea, sa insiropezi dupa preferinta.

      Sper ca ti-am fost de folos :)

      Delete