Wednesday, August 20, 2014

Cakepops


Buna sa va fie inima!
Din nou revin si scriu aici dupa o lunga pauza. Cum se intampla mai mereu, e greu sa imi gasesc cuvintele. Asa ca nu ma lungesc. Dar ma bucur ca va pot spune ca in timpul asta ce a trecut am fost sanatosi si ni s-a intamplat doar sa imbatranim sau sa devenim mai intelepti... depinde cum privesti lucrurile :) . Sa ne tina Dumnezeu asa, si pe noi, dar si pe voi!
Printre altele, m-am apucat sa fac Cakepops, stiti voi, prajiturelele alea tare dragute, a caror idee initiala a avut-o acum cativa ani Bakerella. Cum sa le spun oare in romana? ... Prajiturele pe bat, sa zicem. Sunt super haioase, cel putin pentru mine si pentru toti copiii din jurul meu. S-a nimerit sa fac in vreo 3 situatii, la diverse petreceri ce au avut loc la gradinita. Mereu au fost hitul bufetului de dulciuri. Iar zilele trecute, m-am incumetat sa fac o tura acasa, doar pentru noi, lasand copiii din ograda sa participe activ. A fost chiar fain. 


Adica, nu ma ascund dupa deget: mie nu prea imi place sa se tina cineva dupa fusta mea in bucatarie, ma cam irita. Dar de data asta eram pregatita mental sa nu ma streseze firmiturile de pe jos, picaturile de glazura imprastiate pe gresie, pe haine sau pe degete, bombonelele ajunse in toate colturile bucatariei, cele pe care le-am adunat mai tarziu sau cele care inca asteapta pitite pe dupa dulap sau cine stie prin ce crapatura din podea. Nu m-au scandalizat nici nenumaratele degete cu glazura licaite, nici zecile de bombonele furate din castron si crantanite intre dinti, nici cakepopsurile infulecate una dupa alta la final. Cum ziceam, am stiut de la inceput in ce 'ma bag' si m-am bucurat, m-am relaxat, am fotografiat. Si ce e mai important, s-au bucurat si ei si acum ne gandim cu drag la ziua aceea in care am facut impreuna Cakepops.
 

Ingrediente:
   - pentru blat:
  • 3 oua
  • 90 g faina
  • 90 g zahar
  • un varf de cutit de sare
   - pentru crema:
  • aprox. 300 g crema de branza (Almete, de ex.)
  • aprox. 3 lingurite Nutella
   - pentru glazura:
  • 200 g ciocolata neagra
  • 40 g smantana lichida, pentru frisca

Mod de pregatire:
  • Pregatim blatul. Eu obisnuiesc sa il fac cu o zi sau 2 inainte. El are timp sa se raceasca cum trebuie, iar eu ma organizez mai bine in felul asta. Dam drumul cuptorului la foc mediu, ca sa se incalzeasca. Separam ouale. Batem albusurile impreuna cu praful de sare pana obtinem o spuma tare. Apoi adaugam, lingura cu lingura, zaharul si continuam sa mixam bine bine, pana ce acesta se dizolva si obtinem o spuma tare si lucioasa. Adaugam rand pe rand galbenusurile, continuand sa mixam. La final, adaugam cate o lingura de faina, amestecand incet, de sus in jos, pentru a nu scoate aerul (aici nu mai amestecam cu mixerul, ci cu o spatula sau o lingura). Turnam aluatul in tava unsa si tapetata (eu am folosit o tava rotunda cu diametrul de 20 cm) si dam la cuptorul preincalzit, la 170-175 de grade, pret de 25-30 de min. Faceti testul cu scobitoarea pentru a fi siguri ca blatul e copt. Daca sunteti incepatori, iata aici un link util.
  • Cand blatul s-a racit complet, il taiem in bucati mai mici, taiem subtire marginile, iar apoi il faramitam. Eu am incercat simplu, frecand 2 bucati de blat intre ele, sau dandu-l pe razatoarea cu gauri mari. Varianta a doua mi se pare mai eficienta si rapida. 
  • Pregatim crema: frecam bine crema de branza, sa devina moale si omogena, apoi adaugam rand pe rand cate o lingurita de Nutella. Va sugerez sa gustati si sa o faceti atat de dulce cat se potriveste gustului vostru. Dar tineti cont ca blatul e si el dulce si ca glazura ce va imbraca prajiturile e si mai dulce.
  • Apoi adaugam crema la firmiturile de blat si amestecam. Cu lingura, cu mainile... fiecare cum se simte confortabil. E bine sa nu adaugati crema toata dintr-o data, ci pe rand, pentru a putea controla textura aluatului obtinut. Amestecul acesta trebuie sa fie moale cat o plastelina, pentru a putea modela usor bilele, nici prea umed, dar nici prea uscat. Bilele vor fi de marimea unei nuci mai mici. Nu mai mari, caci vor fi prea grele pentru betisoare. Le modelam cu mana, incercam sa le facem cat mai netede si egale. Asezam bilutele obtinute intr-o tava, pe hartie de copt. Mie mi-au iesit 26 de bucati.  Apoi le dam la rece, la frigider minim 15-20 de minute sau chiar la congelator. Cand dorim sa le decoram, daca ele sunt la congelator, le scoatem la temperatura camerei pentru a se dezgheta, cel putin cu 30 de minute inainte de a lucra cu ele.
  • Pregatim glazura: rupem ciocolata bucatele mici, adaugam smantana lichida si punem la topit pe baie de aburi. Marturisesc ca asta e cea mai grea parte pentru mine: obtinerea unei glazuri destul de lichide, dar totusi nu prea mult :) Mai am de invatat despre ciocolata, se pare. Apoi infigem betele in fiecare bila de prajitura, avand grija ca inainte sa inmuiem varful batului in ciocolata - astfel se va fixa mai bine in biluta si, mai tarziu, ii va sustine mai bine greutatea. De asemenea, e important sa bagati batul cam pana la jumatatea bilei, nu vrem sa o strapungem pana la capat. Mai lasam cateva minute in frigider. Apoi incepem sa glazuram rand pe rand prajiturelele si sa le decoram cu bombonele. Nu va mocaiti, fiindca glazura se intareste repede, deoarece bilele sunt foarte reci. Din cand in cand, poate va fi necesar sa mai puneti glazura la topit - mereu pe baie de aburi. 
  • Incercati sa folositi un vas mai ingust si mai inalt, gen borcan, asa incat sa puteti scufunda bila dintr-o miscare in glazura. Faceti miscari cat mai putine, pe verticala, nu bateti batul de marginea borcanului pentru a indeparta excesul de glazura, caci in felul asta destabilizati batul in centrul bilei. Asteptati sa se scurga glazura vertical. Poate parea complicata explicatia mea, dar va las si un video util ce face mai mult decat cuvintele mele.
  • Si inca ceva: sfatul meu e sa folositi bete speciale pentru cakepops sau acadele. Ele sunt ceva mai groase si dintr-un material diferit decat betele de frigarui, sustinand mai bine greutatea bilelor. In caz extrem, cand nu aveti decat aceste bete de frigarui, sugestia mea e sa asezati cakepopsurile cu capul in jos, ca sa evidati caderea sau ruperea lor.

Sper ca v-am convins sa incercati. As sugera ca prima oara sa faceti voi, cei mari, ca sa stiti cum sta treaba, iar a doua oara sa ii cooptati si pe copii in echipa de productie.
Si sa va distrati!


2 comments:

  1. Ce minunatii faci Anca! am sa incerc si eu Bombonelele saptamana viitoare. Astazi am intrat pe blogul tau ca sa pregatesc un tortulet lui Stefan! Si desigur a fost iar un succes! Te pup, Catalina.

    ReplyDelete