Sunday, August 21, 2011

Tort cu crema de lapte

                                                                                         dupa o reteta de Palachinka

 
Practic, tortul acesta l-am pregatit acum o luna, cand o sarbatoream pe mama lui C. Si se nimereste sa il postez astazi, cand o sarbatorim pe mama mea :)
La multi ani cu sanatate, mamele!


Reteta asta am descoperit-o acum aproape trei ani si nu m-a dezamagit vreodata. A devenit tortul meu preferat (asta daca nu luam in considerare vesnica mea obsesie pentru orice cocaraie cu branza de vaci si, implicit, pentru cheesecake). Revenind la tortul de fata, gustul este sublim, aromele se potrivesc perfect si provoaca dependenta. :)
Pe de o parte, stiu ca are vreo doua-sute-saptezeci-de-mii de calorii, o tona de zahar, si inca vreo doua de grasimi. Pe de alta parte, stiu ca nu ne putem abtine sa nu il halim intr-o zi (hai, maaaxim 2). Si imi e frica de slabiciunea noastra, asa incat aleg sa il fac rar si sa ne bucuram de el ca de un cadou pretios. De obicei il fac iarna sau primavara, caci vorba aia, e mai racoare si corpul nostru are nevoie de energie in plus. Ei, 'l-am scapat' de data asta in mijlocul lui iulie, ca si asa a fost un iulie ploios, umed si deprimant. Putina ciocolata e mereu binevenita pentru ridicarea moralului, nu-i asa?

Prima oara cand am facut reteta, am respectat intocmai cantitatile. Dar a iesit un dulce prea dulce pentru gustul nostru. Asa ca eu am redus cantitatile de zahar din crema si glazura, va voi spune ce si cum mai jos.

Blat (pentru 2 bucati):
  • 4 oua
  • 2 linguri zahar
  • 2 linguri faina
  • 1 lingurita praf de copt
  • 3 linguri cacao
  • 4 linguri apa calduta
Preincalzim cuptorul la 180 grade. Mixam ouale cu zaharul. Separat amestecam faina, cacaoa si praful de copt; apoi adaugam peste mixtura de oua. Apoi turnam apa si amestecam pana la omogenizare. Jumatate din compozitie o turnam in tava tapetata cu hartie cerata (va puteti folosi de un pahar gradat pentru a injumatati cantitatea de aluat). Coacem aproximativ 15 minute, pana cand trece testul cu scobitoarea. Apoi coacem si al doilea blat din restul de compozitie. 
* Desigur, puteti coace intreaga coca o singura data si apoi sa taiati blatul obtinut pe din doua.

Crema de lapte:
  • 670 ml lapte
  • 70 g amidon
  • 2,5 linguri zahar
  • 70 g ciocolata alba
  • 170 g unt, la temperatura camerei
  • 50 g zahar pudra (reteta originala cere 100 g,  dar noua ni se pare dulce chiar si asa; ma gandesc sa reduc si din aceste 50 g. Va sugerez sa adaugati sau nu zaharul pudra, dupa gustul vostru).
Amestecam 100 ml lapte cu zaharul si amidonul. Separat, punem restul de 570 ml lapte la fiert. Cand incepe sa fiarba, adaugam amestecul de amidon si lapte, continuand sa amestecamla foc mic pana cand crema incepe sa se ingroase. Cand ajunge la consistenta unei budinci, lasam crema sa se raceasca. Dupa ce e rece, mixam in ea untul (moale, la temperatura camerei) si zaharul praf.

Glazura de ciocolata:
  • 140 g ciocolata neagra
  • 3 linguri lapte
  • 100 g unt
  • 1-2 linguri zahar (optional; eu iar sugerez sa adaugati sau nu in functie de gustul vostru).
Punem toate ingredientele intr-un ibric si fierbem la bain marie pana obtinem o glazura fina. Apoi o lasam la racit.

Asamblam direct pe platou, ajutandu-ne de un inel pentru torturi. Asezam pe rand: un blat, jumatate din crema de lapte, jumatate din glazura de ciocolata, al doilea blat, restul de crema alba si restul de glazura. Si apoi decoram dupa pricepere. La mine, priceperea e mai mereu absenta :) Aveam in plan sa maschez asta cu ajutorul unor boboci de trandafiri (adevarati) dati prin albus de ou si apoi prin zahar tos. Dar nu am mai facut-o. Poate ajungeti voi :)
Lasati tortul in frigider, cel putin 4 ore. Eu obisnuiesc sa il pregatesc seara si sa il las in frigider intreaga noapte. 

Cum spuneam, e preferatul meu! 
Pofta buna!

11 comments:

  1. Cu siguranta delicios! ;)

    O saptamana buna iti doresc! Si cu spor!

    ReplyDelete
  2. La multi ani mamei tale!! Astept reteta.. ca tare bine mai arata!!

    ReplyDelete
  3. Multumesc, Alexandrina. MA bcuur sa te primesc in vizita :)

    Multumesc, Miha. La fel si tie iti doresc.

    Antonina, bine ai venit si multumesc pentru urari. Reteta e sus, pam-pam! :)

    ReplyDelete
  4. La multi ani, mamelor! Delicioasa dulcegarie!
    Salutari :*

    ReplyDelete
  5. Multumesc, Maya.
    Da, absolut delicioasa. Si pacatoasa :)

    ReplyDelete
  6. Delicioasa!! clar! o feliuta si pentru mine mai e? ;)

    ReplyDelete
  7. Antonina :))
    Cam cati biscotti mai ai tu acum, cam tot atatea feliute de tort mai avem noi :P

    ReplyDelete
  8. La multi ani si din partea mea!

    ReplyDelete