Wednesday, December 10, 2014

Cheesecake cu arome de iarna

 
Spectaculos!!!! Asa a descris sotul meu tortuletul asta aseara cand l-a gustat. Este prima oara cand il fac si va spun sincer ca pe mine m-a atras mai ales aspecul lui. In revista in care l-am gasit arata ca desprins dintr-o poveste. Si am vrut si eu sa incerc macar sa reproduc povestea. Iar rezultatul... a fost cu totul neasteptat: de frumusel, e frumusel, insa pe noi toti ne-a dat pe spate Gustul lui.
Pe cuvant, e desprins dintr-o poveste de Craciun. Si mi se paare ca merita a fi prezent pe masa de Craciun a fiecaruia (... sau cel putin a iubitorilor de cheesecake).

Sigur, din punctul asta de vedere noi nu suntem chiar obiectivi. Adica noua ne place cheesecake-ul dintotdeauna si sub toate formele. In plus eu iubesc biscuitii Spekulatius intr-un mare fel fiindca mereu imi trezesc amintiri faine din Finlanda, unde i-am gustat pentru prima oara... si apoi i-am tot gustat si i-am mai tooot gustat :). 
Asa ca no, era destul de evident ca ne va fi pe plac reteta, insa, desi ma repet si poate va obosesc, rezultatul a fost Wow! pentru noi. Chiar sunt curioasa de parerea voastra, a celor ce veti incerca reteta.

Dupa mintea mea biscuitii Spekulatius sau Spekuloos sunt niste biscuiti cu aroma de turta dulce. Asta, din cauza ca sunt condimentati cu scortisoara, nucsoara, cuisoare, ghimbir si cardamon. Sunt foarte populari in tarile germanice, in special in perioada de iarna. Nu stiu cat de usor se gasesc in Romania, de aceea sfatul meu pentru cei ce nu-i gasiti e sa folositi biscuitii vostri obisnuiti pentru cheesecake (digestivi, de exemplu) si sa adaugati voi condimentele specifice. Sigur, puteti folosi chiar si un plic de mirodenii pentru turta dulce (dar nu intreg plicul, cam o lingurita ar fi suficienta). Aceleasi condimente le puteti folosi si la crema de branza.

Sucul pentru jeleul de deasupra prajiturii poate fi orice suc rosu: de sfecla, de merisoare, de coacaze rosii etc. Eu am vrut initial sa folosesc doar de sfecla, insa nimerindu-se sa fie copiii prin preajma si sa strambe din nas la ideea mea, am amestecat in proportii egale suc de sfecla (pentru culoare) si suc de poartocale (pentru gust). A fost perfect asa. Si cred ca in loc de gelatina preparata asa puteti folosi pur si simplu un jeleu clar de fructe rosii, pe care sa il topiti putin pe foc, cat sa poata fi intins usor peste prajitura.



Ingrediente:
  • 200 g biscuiti Spekulatius
  • 75 g unt, la temperatura camerei
  • 750 g quark gras (sau branza de vaci grasa sau crema de branza)
  • 2 linguri de coaja  rasa de portocala
  • 2 lingurite de condimente de biscuiti Spekulatius ( scortisoara, nucsoara, cuisoare, ghimbir si cardamon)
  • 3 oua 
  • 2 galbenusuri
  • o jumatate de plic gelatina
  • 100 ml suc rosu (sfecla sau coacaze rosii sau zmeura etc)
  • pentru decor: stelute, fulgi etc.
Metoda:
  • Zdrobim bine bine biscuitii, cu robotul sau pur si simplu presand cu sucitorul peste o punga in care i-am introdus in prealabil. Apoi ii amestecam omogen cu untul moale. Tapetam o tava cu pereti detasabili (diametrul de 24 cm) si presam pe fundul ei amestecul de biscuiti, intinzand in mod egal si cat mai plat - aceasta va fi baza prajiturii.
  • Preincalzim cuptorul la 170 grade. Amestecam branza, zaharul, coaja de portocala si mirodeniile. Apoi incorporam pe rand ouale si galbenusurile. Turnam deasupra bazei de biscuiti si dam la cuptor cam 45-50 de minute. Spre final stam cu ochii pe ea, ar trebui ca deasupra, spre margine sa aiba formata o pojghita, iar spre centru sa mai tremure putin  cand scuturam tava (cam ca o budinca). Daca o lasam prea mult, se poate sa crape sau sa se umfle pe margini (asta mi s-a si intamplat; a trebuit sa tai surplusul crescut de pe margini ca sa o pot nivela... si sa am cu ce umple crapatura :) ). Scoatem prajitura din cuptor, o lasam la racit (cel mai bine, peste noapte, daca nu, macar cateva ore) apoi deschidem inelul tavii si o asezam pe platou, scotand cu grija si hartia de copt de dedesubt.
  • Pregatim gelatina dupa indicatiile de peplic si turnam deasupra prajiturii. Cand s-a intarit, decoram cu bombonele, apoi lasam cheesecake-ul la rece o ora, inainte de servire.
Simplu, nu? :)
Hai, pofta buna sa avem!


 



No comments:

Post a Comment