Thursday, April 8, 2010

Flan (flaugnarde) cu smochine

Abia de curand am descoperit si eu ca exista asa ceva - flaugnarde ... deh, cat traieste omul invata. Pare-se ca este varianta cu alte fructe decat cirese a clasicului clafoutis - na, ca de asta stiam deja. "Clafoutis" este un desert traditional frantuzesc cu cirese, care nu este tarta de fapt, caci nu are "baza" de pandispan, foaie ori biscuite... In fine, cine nu e lamurit, isi da seama despre ce e vorba citind reteta.
In dictionarul limbii romane prajitura asta se cheama generic "flan".
Si, pentru cine e interesat, iata ce ne povesteste prietena noastra Wikipedia aici.

Oricum ar fi, lasand povestile deoparte, desertul asta este delicios. Si atat de usooor! Atat in ceea ce priveste prepararea lui, dar mai ales consumarea lui. Stati pe-aproape, veti vedea!

Din cauza ca in vremea asta nu gasesc cirese, sa fi putut face desertul clasic, dar si fiindca m-am impiedicat intr-o revista de o fotografie tare ochioasa a unui flan cu smochine, am ales si eu varianta asta. A fost prima data cand am incercat un desert cu smochine proaspete. Ce sa zic, mie mi-a placut. Baietii insa nu au fost incantati de fruct si au mancat doar ce era pe langa el .... Gusturile nu se discuta, nu? :) Asa incat, la noi cu siguranta se va repeta si ras-repeta reteta asta, dar cu alte fructe. Dar pe voi va incurajez sa incercati smochinele, ca tare sunt faine!

Iata si reteta:


* Timp de preparare: 40-45 min
* 4 portii

Ingrediente:
  • 40 g unt topit si racit
  • 2 oua, separate
  • 75 g zahar
  • 1/2 lingurita coaja de lamaie
  • 1/2 esenta de vanilie sau esenta de rom, dupa preferinta
  • 35 g faina
  • 80 g smantana
  • 4 smochine proaspete
  • zahar praf pentru ornat
Mod de preparare:
  • Preincalzim cuptorul la 180 grade Celsius.
  • Mixam untul, galbenusurile, zaharul, coaja de lamaie, si vanilia (sau romul) pana cand zaharul se dizolva si compozitia se albeste usor.
  • Adaugam faina si smantana si amestecam pana la omogenizare.
  • Separat batem albusurile spuma cu foarte putin praf de sare.
  • Amestecam cu grija spuma in aluat.
  • Turnam aluatul intr-o forma termorezistenta, unsa cu putin unt; aranjam smochinele taiate jumatati sau in sferturi.


  • Coacem 20-25 de minute, pana flanul capata o culoare frumoasa galbuie si se incheaga (cam ca o budinca).
  • Lasam sa se raceasca si pudram cu zahar pudra.
Se serveste alaturi de smantana proaspata. E un desert aerat, foarte usor, perfect pentru vremuri calde.
Abia astept ciresele si voi reveni negresit cu varianta aceea!

Pofta buna!

2 comments:

  1. FFFFFFF Fain! Bravos! Imi place cum arata!

    ReplyDelete
  2. Multumesc.
    Dar sper ca ti-a starnit curiozitatea indeajuns pentru a si incerca reteta asta. Eu pariez ca va va placea :)

    ReplyDelete