Wednesday, May 20, 2009

Cartofi frantuzesti (fara ou)

Imi amintesc cu placere de diminetile de duminica din copilarie cand mama (bunica, de fapt, dar toata lumea o numeste "mama") ne rasfata cu o portie buna de cartofi frantuzesti. Niciodata nu mi-au iesit asa buni ca si ai ei si, probabil, nici nu se va intampla asta vreodata. Deh, nostalgia amintirilor din copilarie...

Am descoperit de curand o varianta oarecum schimbata a acestei retete (fata de cea pe care o stiam eu de-acasa - o voi posta si pe aceea in viitor). Schimbarea majora este data de lipsa oualor de pe lista ingredientelor. Si, surprinzator sau nu, este foarte buna.
* 4 portii
* Timp de preparare: 45-50 minute

Ingrediente:

  • 8-10 cartofi medii (aproximativ 500 g)
  • 200-250 ml lapte
  • 125-150 ml smantana
  • 200-250 g branza (cascaval/ telemea/ feta/ mozarella, la alegere)
  • 2-3 linguri mustar
  • sare, piper
  • boia, boabe de mustar (facultativ)

Mod de preparare:

Se curata cartofii, se spala si se feliaza (feliile sa aiba 2-3 mm grosime, cu aproximatie). Se pun la fiert, intr-un amestec jumatate lapte-jumatate apa, in care vom adauga si o lingurita de sare. Fierband in lapte, primesc o fragezime aparte si un gust bun. Nu ii lasam sa fiarba decat pe jumatate, aproximativ 5 minute.

Cat timp fierb cartofii, pegatim vasul pentru cuptor, ungandu-l cu unt din belsug. Dam prin razuitoare branza. Intr-un bol, amestecam smantana cu pasta de mustar.

Dupa ce au fiert cartofii, ii strecuram de lichid. Nu aruncati amestecul de lapte si apa. O parte din el (cam jumatate sau trei sferturi) il vom folosi si il vom amesteca in sosul de smantana si mustar. Trebuie sa obtinem un sos destul de lichid. Adaugam sare (tineti seama si cat e de sarata branza, sa nu cumva sa iasa mancarea prea sarata), piper si, daca ne place, boia.

Asezam jumatate din cantitatea de cartofi in tava unsa, presaram deasupra jumatate din branza. Apoi iar un rand de cartofi, iar un rand de branza. Turnam deasupra sosul de smantana. Presaram boabe de mustar (eu am sarit peste etapa asta, fiindca am uitat sa cumpar bobitele... ).

Dam la cuptor, 30 de minute, la 320 grade Celsius (aproximativ). In ultimele 5 minute aveti grija si verificati cartofii ca nu se prajeasca prea tare deasupra (eu am cam sarit si etapa asta :) ).

Este o mancare mai usoara decat varianta cu oua si, drept urmare, se preteaza mai bine ca si garnitura langa o friptura. Dar e foarte buna si asa, simpla, cu un pahar de vin bun alaturi, ori cu o mica salata proaspata... Pofta buna!

1 comment: